روايات

رواية شكب الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الجزء الخامس

رواية شكب البارت الخامس

رواية شكب
رواية شكب

رواية شكب الحلقة الخامسة

انتهى عمار من المناقصة بفرحته ان قدر ياخده رغم الحرب الا كانت مقصودة توقع الشركة وفتح التليفون ولاقي نفسه بيدور على صفحة شكب ولقي لايف شغال ف ابتسم ودخل على الايف كانت شكب بتتكلم مساء الخير على اصحاب الحلوين كنتم نفسكم تعرفو اهم الاسواق الا موجوده في مرسي مطروح انا للاسف النهارده اخر يوم لي في مرسي مطروح بس انشاء الله قبل ما الصيف ارجع تانى باذن الله وانا هعملكم لايف كمان الساعه ٢ اول ما اركب الاتوبيس عشان تستمتوع بالطريقة وانا بروح
وبدات تتكلمي وقالت
لا يمكنكم الذهاب إلى مرسى مطروح دون التمتع بتجربة التسوق هناك، حيث ستجدون منتجات متنوعة ومختلفة عن أي مكان آخر، ولكي تتمتعوا بهذه التجربة يمكنك زيارة الأماكن التالية:
انا داخله دلوقتي على مول دبي
اول مفجاءة ليكم
يتميز مول دبي بوقوعه في شارع الإسكندرية -أهم شوارع مرسى مطروح، ويحتوي على العديد من المحلات التجارية التي توفر مختلف البضائع، مثل الأحذية، والملابس، وأدوات التجميل، وغير ذلك من المنتجات المختلفة.
انا بس هفرجكم سريع جدا عشان الحق وفعلا فرجتهم وقفلت الايف لم امها شاورت لها
فى نفس اللحظة اتفجى عمار انها موجوده فى نفس المكان اللى هو فيه خرج من الاجتماع جري على المول وبدا البحث عنها وكانت الام بتشاورها وقالت
يا بنتي ابوس ايدك مش كل مكان تعمل لايف الناس مش بترحم مش هترتاحى الا لما نموت
اقتربت شكب من امها وحضنتها وقالت
بعد الشر عليكي ياقلبي والله العظيم انا بعرض كانى مرشدة سياحيّ وبحب الحكاية دى متزعليش منى وواعد اصور المحلات بس واقفل الايف وبعد كده نشتري
اتنهدت الام وقال

 

 

طيب يلا يا غلبوى عشان نلحق نروح
شهقت شكب وقالت
ل
ا انا عاوزة اروح سوق شارع اسكندريه وكمان سوق لبيا بليز يا ماما عشان خاطري
شهقت الام وقالت
انتى محساسينى انك مش هتجي تانى بابا وعدك يجيبك تانى
ردت شكب وقالت
وانبي يا ست الكل انا طالعه ٣ واهتم بدراستي ومش هطلع لايف تاني اخر لايف ولو طلعت
هيكون عن الدراسه افيد واستفيد
قطع حديثهم عمار وقال
متصدقهش يا طنط ده ملكة درما
ابتسمت الام وسلمة عليها
انت بتقول فيها واي درما اهلا يا ابنى
ابتسم عمار وقال
اهلا بيك انا معايا عربية ممكن اوديكم اي مكان تحبهم وغمز ل شكب
مسكت فيها شكب
انت ابن حلال مصفي انا وعد الفينز اطلع لايف ووريهم سوق شارع الاسكندرية وكمان سوق ليبيا
ضربتها الام ضربة خفيف على كتفها وقالت
اختيش يا بت عيب متحرجيش الشاب شوف مصلاحك انت يا ابني
ابتسم عمار وما بين نفسه هو انا اصلا عارف اشوف شغلي بسبب بنتك وفاق ورد وقال
خلصت شغلي يا فندم وفاضي وطريقنى واحد
كانت شكب فرحان جدا وقالت
وافقة يا ست الكل واصلا اقدمنا ساعتين على المروح ناخد اخر اتوبيس
انصدم عمار وسالهم
مش كنت هتروح بكره
ردت الام وقالت
طلبو ابوها فى الشغل ولازم ترجع يلا يا ابني علشان ابوها منتظرين فى الفندق ومش عايزين نتاخر
وبالفعل ركبت شكب في العربيه جانبه
وامها فى الخلف

 

 

وظبط شعرها في المرايا وقرصت خدودها عشان يحمرو وجابت كيس لبن وطلعت لبانة حمرة وعملته روج
انصدم عمار وقال
انتى بتعملى ايه
ضحكت شكب وقالت.
انت مش شايفه بحط روج عشان هطلع لايف
شاورت الام ليه من المرية على دماغها وعملت حركة مجنونة
ضحكت شكب وقالت
شايفكى على فكرة وانا مش مجنونة استخدم الروج كتيرر مضر وكمان نسيت اجيب الروج بتاعي من البيت عايزني اطلع الايف وحشي وملقيتش حل الا البان
بدا يسوق عمار وهو ببضحك وفرحان انها راكب جانبه واتمنى تفضل طول العمر جانبه حتي لو وقع في حب مجنونه زى القمر .
بدأت شكب الايف
مساء الورد علي حبايب قلبي احنا دلوقتي داخلين على
سوق شارع اسكندرية
ومحدش يسالنى مين الشاب الوسيم الا جانبك ده عشان مش هقولكم مين خمنو انتم
انكتب فى التعليقات
ابن عمك
والا
كتبت ابن خالك
طيب خطيبك، حبيبك
ظاهر في عيونه حبيبك
وتعليقات كتيره ردت شكب هقولكم فى اخر الرحلة
نبذة بقي عن سوق شارع إسكندرية زى ما انتم شايفين يحتو على العديد من المحلات التجارية، كما أنه يعتبر مقصد الكثير من السياح لشراء الهدايا التذكارية، حيث تعتبر أسعاره منخفضة أيضاً.
و
بعد لفها كانت بتصور مع عمار،فى كل مكان وهو كان سعيد واتصورت معها فى تليفونه وجيه مصورتى طلب يصورهم صورة فرحت شكب وقالت
بليز ممكن صوره تكون ذكرة
ابتسم عمار بسرعة مامتك مستنى وعلى نار منك
ضحكت شكب ده رحلة العمر
اتنهدت عمار وقال
ليه يعني متقوليش كده هتيجي كل سنه وهشوفك اوعدنى
ابتسمت شكب وقالت
انشاء الله

 

 

وبالفعل اتصور فورا كارتين
وكتب عمار على كرت فيهم رقم تليفونه داخل الصورة على جنب، وادها ل شكب
وشكب كتبت اهدى من ورا صديقتى ملكة الدرما
ورجعت تانى وطلعت فى العربية وطلعو على
سوق ليبيا
و
فتحت الايف وبدات تتكلم على سوق لايف
يعد سوق ليبيا من أشهر أسواق مرسى مطروح، وبالرغم من صغر مساحته، إلا أنه يحتوي على العديد من المنتجات، مثل الزيتون البدوي، وزيت الزيتون، والملابس، والأحذية، كما أن اسعاره تعتبر منخفضة بالمقارنة بالأماكن الأخرى.
شايفين الله ريحت الزيت جميل جدا والا القرنفل والتوابل اتفرجو وبعد كده طلعو على
السوق الصيني السوري
ا
بتسم عمار سبيلي الطالعة دى وبدا يشرح هو عن مكانه وقال
يعتبر هذا السوق من أقدم أسواق مرسى مطروح، وكان قائماً في البدء على البضائع الصينية المستوردة، ومع الوقت أصبح يحتوي أيضاً على بضائع محلية وسورية.
والمفجاءة انا الادمن الجديد في الصفحه
مع الجميلة شكب هكمل معاكم الايف عن مطروح كل يوم مكان زي ما وعدتكم شكب هنروح
سوق مدينة الحمام والمتواجد وسط المدينة ويباع به جميع أنواع الخضروات والفاكهة والمواشي.
– سوق سيدي عبدالرحمن بمركز ومدينة العلمين، ويقبل عليه أهالي مدينة العلمين وتل العيس وسيدي عبدالرحمن والعديد من سكان القرى والنجوع ورواد الساحل الشمالي.
– سوق مدينة الضبعة ويقع وسط مدينة الضبعة وتباع به جميع أنوع السلع من الخضروات وحتى الأغنام والمواشي بأنواعها بأفضل الأسعار.
– سوق مدينة مرسي مطروح، ويطلق عليه أهالي المدينة «سوق السعي» ويوجد بمنطقة وادي الرمل ويعد من أكبر أسواق المحافظة، من حيث الإقبال وأقل الأسعار.
– سوق مدينة النجيلة ويوجد سط المدينة.
– سوق مدينة السلوم، في شارع السلوم الرئيسي ويقبل عليه أهالي السلوم والمسافرين إلي ليبيا.
– سوق مدينة سيوه ويوجد في قلب مدينة سيوة بجوار مسجد الملك، ويأتي إليه الأهالي من جميع القري وحتي أهالي واحة جارة أم الصغير في عمق الصحراء
كل ده هتشوف معايا صوت وصورة ونهى الايف
وشكب فتحى بوقها من الصدمه
فتح كيس لبن وحطه فى بوقها وقال
اقفلي بوقك يدخل جواها طياره
ضحكت الام على شكلهم وقالت
الله ينور عليكي يا ابني روحنا بقي علشان ابوها اتصل كتير
هز راسه وقال
حاضر وطول الطريق متنحة شكب وهى شايفة التفاعل والتعليقات
شكرا يا شكب مفجاءة تجنني.
قمر يا ناس متجوزه ولا لا
اسمه ايه يا شكب رد علينا
ومعكست كتيره من البنات

 

 

وفى بنات بحثت عنه وعرفت مين كمان
واول ما وصل حسي عمار انها زعلانه سالها مالك
نفخت شكب وقالت
فكرت الادمن ده مش حلو انت اكلت الجو منى والبنات كلها هتجننى عليك
ابتسم عمار وقال
وده حلو ولا وحش
كانت مضيقة ومش عارفه ليه وقالت
مش عارفه حلو ولا لا خلال الوقت ده اتشير الفيديو فى كذا مكان وتفاعل كتيرة
بس انا حاسه اني مخنوقه.
ابتسم عمار وقال
وليه متشوف نص الكوبايه الفاضي ان هنكون ادمن مع بعض فى نفس الصفحه ولو حد صفحته حصالها حاجه مضعيش الصفحه من التاني ونكبر الصفحه
فكرة شكب شويه وقالت
صح عندك حق انا لم تليفونى باز حسيت روحي طلعت وكنت هتجننى لو جبت تليفون جديد وانا نسي البس ورد والاميل طار اعمل ايه
طيب يلا ابعت لي طلب صداقه
ابتسم عمار وقال حاضر هاتى
وفعلا بحث عن صفحته فى صفحتها وبعت لنفسه طلب صداقه
وبعد كده وافق من تليفونه
وبالفعل بعتت ليه دعوه واصبح ادمن في الصفحه وصديق كان عمار تفكيره يقترب من كل بتحبها عشان لم يخطو الخطوة المهمه يكون فهموا بعض .
ووصلها على الفندق وكان الاب منتظرهم وعلى اخره وكان يزعق لكن لم الزوجه شرحت ليه ان كتر خيره عمار هو الا ودهم ووصلهم هدى وكان وقف تاكسي ومشي بيهم لحد المحطة فى نفس الوقت اتصل الديب وعرف انهم سافرو وكان على اخرها
وبدون ما يفكر ركب تاكسي عشان يلحق ب والد شكب وفى نفس الوقت كانت بتلحق بيه سيارة شاحنة وعندم اقترب الديب من الاتوبيس
وشاحنة نقلة تلحق بيه
كانت شكب بتصور فيديو وشافت السواق وعيونها
جاءت فى عيونه وفجاء الشاحنة جات و صدمت السيارة فنصدمت وانقلبت ثم صدم الحافلة فى انقلب المشروع (الاتوبيس)،
والحادث كانت صعب جدا وبعد كدة وقعت شكب واتقلب الاتوبيس تم موت بعضهم وإصابة البعض
اتلمو الناس واتصلو بالاسعاف وتم العثور على هاتف الديب وتم الاتصال ب ابوه
وابو وامى شكب كان فى خلف الاتوبيس ف اخدو الصدمة كاملة
تم تجمع الناس ونقل المصايبن وطلع شخص غريب يبحث عن الفتاة الا عيونها جاءت في عيونه ووجده بتتنفس وبتحاول تقوم من تحت الكرسي
ف اكترب منها عشان يسحب التليفون وكانت شكب متمسكة بيه فطلع سكينه وجرح وشها جرح كبير فصرخت شكب فخبطها في الكرسي واخد الهاتف ونزل

 

 

ووصل اتصل ب عمار يبلغه عن حدثة ابوه انصدم عمار وركب عربيته وجري جري
اما شكب حدث لها كسر بسيطة في اليد وتشويه جزء بسيط من وجهها
فات يومين
وبعد ما قامت بالسلامه وعرفت بموت اهلها
انصدمت كان وقتها وشها متربط بشاش بعد الحادثة عشان تم عمل لها عمليه جراحية
وفى يوم دخل طبيب يفكو الدمام من على وجهها وشافت وشها انصدمت وصرخت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية شكب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!